VÅR LÄRMILJÖ

På Solstrålen har vi en förskola med öppna ytor, där lärmiljön anpassas efter barngruppens behov, intressen och våra teman. Vår gård nyttjas i stor utsträckning men pedagogerna tar också vara på vår närmiljö som skogen, parker och pulkabackar samt bussutflykter till bibliotek, muséer eller teatrar inne i Norrköping. Att vara ute har stort fokus i vår pedagogik och vi ser att övervägande fördelar med att vara ute i så stor utsträckning det går.

UTFLYKT

När temperaturen och årstiden tillåter, går vi till skogen en gång i veckan. Då tar vi med matsäck och använder oss av skogen som lärandemiljö i vår utbildning.

VÅR DAG PÅ SOLSTRÅLEN

Vi på Solstrålen anpassar våra öppettider efter våra familjers behov. För oss är det viktigt att underlätta livpusslet och få det att fungera med fokus på barnets bästa. Idag har vi öppet mellan 6.30-17.15.

SOLSTRÅLEN ÖPPNAR

FRUKOST

SAMLING OCH FRUKTSTUND

LUNCH
följt av aktiviteter eller
sovvila för de yngre i vagnar ute

MELLANMÅL

FRUKT
och varvar ner inför dagens stängning

VÅRA PEDAGOGER

På Solstrålen arbetar fyra pedagoger tätt tillsammans och bildar en gemensam arbetsgrupp. De arbetar för närvarande i pedagogpar där de delat in barngruppen i en yngre och en äldre grupp. Våra pedagoger strävar efter att varje barn, varje dag ska få känna att de haft en trygg, lärande, utvecklande och lustfylld dag på förskolan.