ÖPPET HUS

Minst en gång per läsår kommer vi att bjuda in till öppet hus. Nyfikna och intresserade familjer har då möjlighet att komma och träffa personal, barn och föräldrar för att få inblick i vår verksamhet.

Dessvärre har pandemiåren gjort att vi har fått sätta detta evenemang på paus. Om du är intresserad av att få höra personalen berätta mer om verksamheten och sig själva, maila oss gärna på solstralensforaldrakooperativ@gmail.com så återkommer vi om datum för en utomhusträff.

KÖ OCH AVGIFT

Familjerna på Solstrålen betalar maxtaxa, i likhet med de kommunala förskolorna i Norrköping. Vi har däremot en egen kö, då vi anser att det är viktigt både för nya familjer och för förskolan, att det känns rätt med den kooperativa organisationen. Eftersom Solstrålen är en liten förskola, behöver vi också ta hänsyn till åldern på barnen, då vi strävar efter en bra balans mellan åldersgrupperna.

INTRESSEANMÄLAN

Om ni är intresserade av att veta mer om vår förskola välkomnar vi en intresseanmälan! Därefter tar vår rektor, Sofia, kontakt med er för att boka ett besök där ni får titta på våra lokaler och gård samt träffa personal och en medlem från styrelsen. Ni får efter besöket vårt föräldrahäfte som ger er en tydlig bild på hur det är att vara förälder i kooperativet. Finns intresse därefter, sätter vi upp er i vår antagningslista och hör av oss om möjligheterna för ert barn att börja hos oss.

STARTEN

När det närmar sig förskolestart, tilldelas ni en fadderfamilj där syftet är att komma med i vår härliga gemenskap samt kunna få svar på eventuella funderingar och frågor i början av tiden på vårt föräldrakooperativ. Ni får även ett brev skickat hem till er med användbar information kring barnets förskolestart.

Inskolning sker i regel under en tvåveckorsperiod, men kan anpassas efter barnets behov i samråd med rektor. Inskolningen görs efter noggrann planering och i gradvisa steg för att barnet ska få tid att vänja sig vid miljön och de andra barnen. Utgångspunkten är förståelsen för att det är en stor omställning för ett litet barn att börja på förskola.